φιλοσοφία,παγκόσμιο συνέδριο στην΄ΑΘΗΝΑ

Η φιλοσοφία αντίδοτο στην κρίση
Η «Σχολή των Αθηνών», η περίφημη τοιχογραφία του Ραφαήλ στο Βατικανό (1511) που απεικονίζει αρχαίους έλληνες φιλοσόφους. Στο κέντρο ο Πλάτωνας (αριστερά) και ο Αριστοτέλης

13 
Μπορεί η φιλοσοφία να γίνει οδηγός ενός νέου τρόπου ζωής και να επηρεάσει την «ευδαιμονία» των αγορών; Μπορεί να προσφέρει σε περίοδο κρίσης έναν άλλο δρόμο επιλογής αξιών που θα επηρεάσουν τον πολίτη της σημερινής κοινωνίας; Οι φιλόσοφοι όλου του κόσμου το πιστεύουν, εξάλλου αυτό ήταν και το κίνητρο να τεθεί ως θέμα στο 23ο Παγκόσμιο Συνέδριο Φιλοσοφίας που θα γίνει στην Αθήνα (4-10 Αυγούστου) με τίτλο «Η φιλοσοφία ως έρευνα και τρόπος ζωής».

Δεν ήταν εύκολο να οριστεί ένα τέτοιο θέμα, όπως μας εξηγεί ο Κωνσταντίνος Βουδούρης, πρόεδρος της Ελληνικής Φιλοσοφικής Εταιρείας, η οποία επωμίζεται το οργανωτικό βάρος του συνεδρίου: «Υπήρξαν καμιά δεκαριά θέματα στο τραπέζι. Δεν υπήρξε αμφισβήτηση για το πρώτο μέρος του θέματος, ότι δηλαδή η φιλοσοφία είναι έρευνα. Συζήτηση μεγάλη έγινε για το αν η φιλοσοφία συνάδει ή πρέπει να συνάδει με τον τρόπο ζωής των φιλοσοφούντων και των άλλων πολιτών. Ηταν θέμα που ετίθετο για πρώτη φορά».

Η αβίαστη ερώτηση είναι γιατί φαίνεται τόσο περίεργο θέμα η σχέση φιλοσοφίας και τρόπου ζωής στους ασχολουμένους με τη φιλοσοφία. Ο Κ. Βουδούρης εξηγεί ότι «δεν ήταν αυτονόητο για τους φιλοσόφους της δυτικής κοινωνίας ότι ο τρόπος ζωής συνδέεται με τη φιλοσοφική σκέψη ενώ αντίθετα εθεωρείτο φυσικό για τους φιλοσόφους της ανατολικής κοινωνίας». Αναφέρεται στην ελληνική φιλοσοφική παράδοση, αυτή του Σωκράτη, του Πλάτωνα, του Αριστοτέλη, αλλά και την ύστερη φιλοσοφική περίοδο, ως το Βυζάντιο. «Για όλους αυτούς ο φιλόσοφος ζει τέτοιο βίο που αποτελεί πρότυπο για την κοινωνία και καθιερώνει και πρότυπα συμπεριφοράς για την κοινωνία των πολιτών. Οπωσδήποτε πρέπει να υπάρχει μια αρμονία μεταξύ λόγων και πράξεων. Διαφορετικά δεν είσαι φιλόσοφος, αν δεν ζεις εναρμόνιο βίο».

Ο κ. Βουδούρης αναφέρει ότι «στη Δύση είχε επικρατήσει ότι η φιλοσοφία είναι υπηρέτρια της θεολογίας, ενώ στην Ανατολή ήταν δύο παράλληλοι δρόμοι, χωρίς να τίθεται θέμα ιεραρχίας. Επιλέξαμε λοιπόν αυτό το θέμα για να τονίσουμε ότι επιστρέφουμε στις κλασικές αρχές της ελληνικής φιλοσοφίας, ότι η φιλοσοφία παίζει ρόλο, μπορεί να κατευθύνει τη ζωή των πολιτών και της πολιτείας. Με αυτόν τον τρόπο θα υπάρξει και μια σύγκλιση ανατολικής και δυτικής φιλοσοφίας καθώς οι ανατολικοί δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στον τρόπο ζωής».
ΣΝΕΧΕΙΑ....2.